kładowe Reklama świetlna z podświetleniem LED – jakie podświetlenie zastosować w reklamie?
Reklama świetlna LED
W rozmaitych formach i rodzajach reklamy świetlnej wykorzystuje się również inne źródła światła jak np. żarowe, jarzeniowe, neonowe, laserowe. Jednak większość reklam bazuje na źródłach światła LED, ponieważ są trwałe, wydajne, ekonomiczne i porównywalnie tańsze, niż pozostałe.
Jakie źródła światła LED służą do podświetlenia różnych rodzajów reklamy?
Faktem jest, że najbardziej popularne i praktyczne są źródła światła LED. Dysponujemy dużym wyborem spośród różnych rodzajów i typów źródeł światła LED, przykładowo:
- moduły LED do równomiernego podświetlenia płaskiego
- moduły LED do podświetlenia kierunkowego bocznego
- listwy LED
- taśmy LED
- taśmy LED COB
- taśmy Flex Neon LED
Odpowiednie źródło LED wybieramy zależnie od rodzaju reklamy świetlnej. Zastosowanie odpowiedniej opcji zależy od formy reklamy, jej bryły, wielkości i wielu innych warunków użytkowych oraz wizualnych. Dokonując wyboru źródła światła, należy zwrócić szczególną uwagę na stopień odporności na wilgoć i wodę.
Niżej opisujemy wybrane typy. Zamieszczamy też zdjęcia poglądowe, które mają pomóc w poznaniu różnych możliwości i specyfiki związanej z nimi.
Z reguły to wytwórca – producent decyduje o tym, jakie źródło światła zainstalować w reklamie, ponieważ dobrze zna zagadnienie i potrafi zastosować odpowiednie środki. Jednak gdy reklama świetlna jest realizacją na zamówienie i na wymiar, to często wzbudza dociekliwość osoby zamawiającej. Dzieje się tak dlatego, że osoba zamawiająca najpierw planuje, ma swoją wstępną wizję realizacji oraz chce poznać ostateczny efekt jeszcze przed wykonaniem. Nietrudno jest wymyślić sobie dowolną reklamę, wykonać jej szkic lub projekt graficzny. W rzeczywistości może okazać się, że nie wszystko jest możliwe do wykonania zgodnie z zamiarem, a to z powodu różnych ograniczeń. Omawiamy więc ograniczenia w wytwarzaniu reklamy świetlnej na wymiar oraz różne możliwości realizacji.
Reklamy świetlne z modułami LED
Reklama podświetlana, czy oświetlona?
Reklama podświetlana zasadniczo różni się od reklamy oświetlonej. Różnica polega m.in. na umiejscowieniu źródła światła oraz stopnia przezroczystości obiektu poddanego działaniu światła.
Przyjmujemy, że reklamą oświetlaną jest obiekt, na który skierowane jest źródło światła od strony zewnętrznej, a zatem od strony obserwatora.
Reklamą podświetlaną jest obiekt świecący od wewnątrz swojej bryły albo podświetlony od spodu, czyli ze strony przeciwnej od pozycji obserwatora. Front reklamy nie będzie świecić, jeśli będzie podświetlony materiał nieprzepuszczający światła, np. metalowe lico reklamy. Jednak w ten sposób możemy uzyskać efekt poświaty, swoistej aureoli dookoła obiektu, zwany też efektem HALO.
Reklama będzie świecić, jeśli zastosujemy w niej materiały przepuszczające światło, np. odpowiedni rodzaj pleksiglasu, tworzywa, folii, szkła lub tkaniny. Możliwe jest też selektywne lub całkowite połączenie podświetlenia i oświetlenia reklamy. Przykładem jest zewnętrzne oświetlenie obiektu lampą LED i jednoczesne włączenie modułów LED wewnątrz bryły reklamy świetlnej (jak na zdjęciu wyżej).
Reklamy podświetlone modułami LED
Reklamy podświetlane LED
Przykłady reklamy podświetlanej LED:
- kasetony z profili aluminiowych i pleksiglasu z nadrukowaną grafiką, wymiennym plakatem lub wyklejane folią samoprzylepną,
- kasetony z zaginanego na boki kompozytu aluminiowego (tzw. Dibondu), z nieusuwalną frezowaną grafiką – świeci pleksiglas,
- kasetony z elastycznym licem wpinanym lub napinanym na ramę,
- litery, logo i znaki przestrzenne wycinane z tworzyw, np. PCV lub pleksiglasu,
- konstruowane litery 3D, logo i znaki przestrzenne – boki z taśmy aluminiowej lub plastikowej, lico z pleksiglasu, kompozytu aluminiowego lub PCV,
- szyldy, tablice, tabliczki, totemy, gabloty.
Nie wszystkie z wymienionych wyżej rodzajów reklamy mają świecące lico lub boki, pomimo tego, że są podświetlone. To wynika z właściwości zastosowanego materiału oraz sposobu wykonania reklamy świetlnej.
Reklama podświetlana typowymi modułami LED
Typowe moduły LED mają szeroki kąt świecenia i służą do równomiernego rozproszenia światła na płaszczyźnie
Reklamy podświetlane typowymi modułami LED, to m.in.:
- tradycyjne jednostronne kasetony reklamowe, wykonane z profili aluminiowych i czołowej płyty pleksiglasu,
- kompaktowe jednostronne kasetony frezowane z kompozytu aluminiowego, płyta pleksiglasu zamocowana pod wyciętą grafiką,
- kasetony do podświetlenia grafiki wymiennej,
- kasetony reklamowe jednostronne z elastycznym winylowym licem – napinane banery backlight,
- banery backlight do indywidualnego montażu,
- duże litery 3D, przestrzenne logo, znaki graficzne,
- tablice jednostronne z dystansem od ściany lub własnej płyty nośnej.
Reklama podświetlana kierunkowymi modułami LED
Moduły kierunkowe LED mają niewielki kąt świecenia. Służą do podświetlenia reklam płytkich lub dwustronnych.
Reklamy podświetlane modułami LED kierunkowymi o dużym zasięgu, to przykładowo:
- kasetony reklamowe dwustronne,
- płytkie kasetony frezowane z kompozytu aluminiowego,
- płytkie kasetony konstruowane z pleksiglasu, komponentów syntetycznych i metalowych – reklama wewnętrzna,
- dwustronne kasetony z elastycznym licem, reklama wewnętrzna,
- tablice i ramki podświetlane.
Reklamy podświetlane taśmą z chipami LED
Reklama podświetlana taśmą LED i LED COB
Taśmy LED mają niewielkie wymiary. Służą do podświetlenia reklamy o małych gabarytach.
Zaprojektowana reklama świetlna jest czasami bardzo płytka lub wąska. Niektóre zaprojektowane reklamy lub tablice mają niewielkie wymiary i niemożliwe jest zastosowanie modułów LED do podświetlenia. W takich okolicznościach najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie taśmy LED. Taśma LED jest w miarę elastycznym samoprzylepnym paskiem z umocowanymi na niej niewielkimi diodami – chipami. Taśmy LED mają szerokość ok. 8 – 10 mm i kilkumilimetrową wysokość, a chipy są ułożone z odstępami wzdłuż taśmy nośnej. Taśmy LED COB są stosunkowo nowym rozwiązaniem, tj. mają wyższy standard jakości światła, niż tradycyjne taśmy LED. Chipy w taśmach LED COB są ułożone bardzo gęsto i dodatkowo pokryte luminoforem w taki sposób, że praktycznie nie widać świecących punktów, lecz jednolitą ścieżkę świetlną. Dzięki temu w podświetlanej reklamie lub tablicy, w zasadzie nie występuje niekorzystny efekt powstawania jasnych i ciemnych smug.
Reklamy podświetlane taśmą LED, to m.in.:
- litery, logo i znaki przestrzenne wycinane z metalu, kompozytu i tworzywa, np. PCV lub pleksiglasu,
- frezowane litery 3D, logo i znaki przestrzenne
- ultra płytkie light-boxy reklamowe,
- ramki do ekspozycji grafiki – system dyfuzji światła,
- grawerowane szyldy i tablice podświetlane krawędziowo,
- szyldy, tablice, tabliczki z pleksiglasu i szklane
Oczywiście taśmy LED nie są rozwiązaniem, które można zastosować zawsze w każdej reklamie świetlnej lub tablicy. Bywa, że rozmiary niektórych elementów, które należy podświetlić, są zbyt małe lub elementy te mają zbyt skomplikowane kształty, aby zastosowanie taśmy LED było w ogóle możliwe. Wobec tego niektóre elementy muszą pozostać niedoświetlone lub należy zastosować inną technikę podświetlenia, jeśli tylko jest to możliwe.
Taśmy LED i LED COB nie służą do podświetlenia reklamy wielkopowierzchniowej oraz tablic i reklamy o dużych rozmiarach.
Reklama przestrzenna Flex Neon LED i LEDON
Taśmy Flex Neon LED są głównym świecącym elementem konstruowanej reklamy świetlnej.
Dużą popularnością cieszą się tzw. Ledony, wytwarzane właśnie z tego komponentu.
Taśma Flex Neon LED jest następcą dekoracyjnych silikonowych węży świetlnych. Silikonowe węże świetlne były mało praktyczne, ponieważ nie można było ich przecinać w dowolnym miejscu, a wyginanie do kształtu i trwałe zamocowanie sprawiało wiele trudności.
Obecnie produkowane taśmy Flex Neon LED są bardziej elastyczne, można je przecinać niemal w dowolnym miejscu, dzięki czemu łatwiej jest dopasować je do oczekiwanego kształtu. Taśmy te są w zasadzie źródłem światła o dużej wartości wizualnej, więc służą głównie do konstruowania świecącej reklamy, a nie do pomocniczego podświetlenia. Swoim kształtem i efektem świetlnym przypominają szklane rurki neonowe, czyli tradycyjne neony. Wobec tego są alternatywą wobec tradycyjnych neonów, wartą uwagi pod wielu względami.
Taśmy Flex Neon LED z reguły nie są używane do podświetlenia reklamy, ale służą jako główny świecący element reklamy konstruowanej, wzorowanej na tradycyjnych neonach.
Zapraszamy do zadawania pytań przez e-mail, jeśli macie Państwo jakieś pytania związane reklamą podświetlaną LED lub dowolną reklamą świetlną. Polecamy nasze usługi w zakresie wykonania reklamy na wymiar i na zamówienie.